14-Příjem zboží v maloobchodě a dokumenty s tím spojené OP+AP
30. 1. 2009
Z technologického pohledu můžeme příjem zboží definovat jako činnosti bezprostředně se zabývající manipulací se zbožím při vstupu zboží do prodejny. Z obchodního hlediska pod pojmem příjem zboží rozumíme, kromě vedlejších pomocných činností tyto dvě hlavní operace :· odběr zboží od dodavatele, · kontrolu množství a jakosti odebraného zboží čili přejímku zboží.
Příjem zboží bude optimální a zároveň bude usnadňovat pohyb zboží v prodejně, jestliže budou splněny tyto podmínky :a) koncentrace příjmu do jednoho místa – dodávka má být prováděná poblíže skladové plochy a neměla by se křížit s cestami zákazníků, aby nedocházelo ke tříštění pohybů, což by znesnadňovalo kvalitní odběr a přejímku zboží. Tímto místem je nejčastěji rampa.
b)vybavení vhodnými mechanizačními a věcnými prostředky – příjem zboží má být usměrňován tak, aby pohyb zboží byl jednosměrný a usnadňoval manipulaci se zbožím.c)organizační zajištění - za příjem zboží je odpovědný konkrétní zaměstnanec.Ke správnému organizačnímu zajištění příjmu zboží patří i plán příjmu dodávek.
Odběr zboží-Provádí se ihned při dodávce zboží do prodejny. Při něm se má odběratel – prodejna přesvědčit, zda dostává takovou zásilku, jaká je uvedena v dodacím listu, zejména zda je zásilka zevně neporušena a zda souhlasí počet manipulačních jednotek.
jsou určeny tyto podmínky:místo odběru : rampa, sklad nebo stanice určení, např. železniční stanice, pošta apod.. účast při odběru : dopravce zboží nebo dodavatel ( řidič, závozník) a vedoucí prodejny nebo jím pověřený pracovník. doklad, podle kterého se uskutečňuje odběr - je jím přepravní list (dodací list, nákladní list, faktura apod.),
Musí být zjištěno:zjevné neporušenosti zásilky, souhlasnost údajů, odsouhlasení počtu obalů, zjišťování brutto váhy a její porovnání s údaji na přepravních dokladech, neporušenost každého obalu, kusu.
Přejímka zboží-Přejímka, jako druhá fáze přijmu zboží, následuje po odběru zboží. Pro vlastní přejímku zboží platí všeobecně tato pravidla:místo přejímky, doklad. Přejímka zboží je zaměřena na:Kvantitativní (množstevní) kontrolu, při níž se porovnává skutečně dodané množství s účtovaným. Uskutečňuje se přepočítáním, měřením, vážením. Kvalitativní přejímku ( jakostní )
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář