25 Reklamace dodávky zboží u dodavatele
28. 3. 2009
Dodavatel je povinen dodat zboží v množství, jakosti a provedení, jež určuje smlouva, a musí je zabalit nebo opatřit pro přepravu způsobem stanoveným ve smlouvě nebo takovým způsobem, který je obvyklý k uchování a ochraně zboží.
Je-li zboží dodáno podle vzorku nebo předlohy, je prodávající povinen dodat zboží s vlastnostmi předloženého zboží. Poruší-li dodavatel tyto povinnosti, má zboží vady.
Jakmile se při přejímce zjistí množstevní, kvalitativní nebo cenové a početní nesrovnalosti, uplatní vedoucí prodejny právo reklamace. Reklamace je písemné sdělení odběratele dodavateli, že dodávka zboží je vadná – s uvedením specifikace zjištěných vad.
Lhůta pro uplatnění práva reklamace z přejímky zboží je určena ve smlouvě mezi kupujícím a prodávajícím. Pokud není stanovena, a vady mohly být zjištěny později, je možné uplatňovat nároky z vad nejpozději do dvou let od doby dodání zboží. U vad, na něž se vztahuje záruka za jakost, platí místo této lhůty záruční doba.
Na veškeré vady zjištěné při odběru i při přejímce vystavuje prodejna doklad (reklamační list) a vedoucí prodejny předloží věrohodný důkazní prostředek, který si zajistí tím, že:
jakmile zjistí chybu v dodávce, přizve dodavatele nebo jeho zástupce,
při zjištění závažných chyb přeruší přejímku dodávky a přizve dodavatele nebo jeho zástupce k dokončení přejímky,
sepíše zápis, který podepíše – a to opět pokud je to možné za přítomnosti dodavatele,
odebere vzorky chybného nebo jinak narušeného zboží,
vadné výrobky nebo část dodávky až do vyřízení reklamace uloží odděleně.
Způsoby vyřízení reklamace: prodejna může požadovat odstranění vad zboží, jestliže jsou odstranitelné, dodání náhradního zboží, dodání chybějícího zboží, vrácení peněz za zakoupené zboží, přiměřenou slevu nebo vrácení peněz a odstoupení od smlouvy.