11-Soustava hlavních typů provozních jednotek, jejich charakteristika
30. 1. 2009
Za nejběžnější typy MO jednotek se všeobecně v našich podmínkách považují :
specializované prodejny, úzce specializované prodejny, smíšené prodejny, obchodní domy, specializované obchodní domy, supermarkety, hypermarkety, diskontní prodejny, ambulantní prodejny, zásilkový obchod, ale i pojízdné prodejny, automaty apod.
Úzce speciál.prodejny-prodej podskupiny zboží, ceny vyšší, velký výběr ve vzoru, barvě, velikosti, tvaru atd. Pro určitý druh spotřebitelů, odbornost personálu.
Rychlost obsluhy zákazníkům.
Specializované (odborné) prodejny-Obchodní činnost těchto prodejen je zúžena na určitou sortimentní skupinu zboží, příp. na necelou skupinu zboží, či několik podskupin zboží příbuzné a souborné poptávky. Prodej ve specializovaných prodejnách klade vysoké nároky na odbornost prodavačů.
Smíšené prodejny- zejména na venkově, potravinářské zboží. Úzký sortiment do hloubky, ale široký rozsah. Vývojový trend-pokles.
Obchodní domy- prodej pod jednou střechou. Široký a hluboký sortiment nepotravinářského i potravinářského zboží. Střední a vyšší ceny. Jsou typická pro centra měst a regionální nákupní centra, kde plní funkci „ magnetu “, který je jakýmsi pomyslným středem obchodního i turistického dění v oblasti. Jsou tradičně považovány za výhodný typ maloobchodních jednotek. Prodejní plocha obchodních domů se pohybuje v průměru od 10-20 tisíc metrů čtverečních.
Supermarkety-převážně samoobslužný prodej, prodejní plocha 400m2, potravinářské zboží, ale menší podíl nepotravin.zb.
Hypermarkety- Velké prodejní jednotky se samoobsluhou. Základem tohoto typu prodejny je vždy plný sortiment potravinářského zboží a velký rozsah zboží nepotravinářského ( až 80%). Všechny hypermarkety zajišťují i občerstvení pro zákazníky. Jsou hlavně na okraji měst a mají nízké prodejní ceny.
Diskontní prodejny-levnější druhy zboží, nízké prodejní náklady, technické nenáročné prodejní zařízení, velké prodejní plochy, nákup ve velkém, prodej přímo z přepravního balení a menší počet prodavačů. Prodejní plocha je 200-600m2.
Ambulantní prodejny-pochůzkový prodej, stánkový prodej, pojízdné prodejny
Zásilkový prodej- na území celého státu i za hranicemi, vývojový trend-příznivý.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář