16 Příprava zboží
28. 3. 2009
Příprava zboží k prodeji spočívá v : ošetření zboží před prodejem, předbalování a předvažování, úpravě zboží, v jeho vystavování, označení cenovkou a doplňování.
Vlastní prodej dle sortimentu záleží, v jaké formě prodeje se nacházíme, vždy se ale se zákazníkem přivítáme, dále zjistíme jeho přání tím, že se zeptáme, dále jen v některých formách prodeje např. u pultového prodeje předložení a předvedení zboží zákazníkovi, odborná rada zákazníkovi při výběru zboží, úprava zboží, vyúčtování zboží zákazníkovi, placení zboží, zabalení zboží, výdej zboží zákazníkovi a rozloučení se zákazníkem.
Nabídku dělíme na doplňkovou nabídku, na nabídku nových druhů zboží a připomínkovou nabídku.
V prodejnách s obsluhou nabídku obstarává prodavač. Pravidlem je, postupovat tak, aby zákazník neměl nikdy pocit, že jej ke koupi nabízeného zboží nutíme. Stejně vlídně jako ke kupujícímu se chováme i k zákazníkovi, který se přišel jen informovat. Úspěch nabídky závisí na formě a jejím provedení. Jedním z nejdůležitějších činitelů při nabídce je řeč a hlas prodavače. Mluvíme prostě, jasně, přirozeně, zřetelně a se správnou výslovností. Není vhodné používat odborných názvů, kterým by zákazníci nerozuměli. Nepůsobí také přirozeně mluvit o zboží ve zdrobnělinách, např. šatičky, botičky, pivečko, máslíčko apod.