22 Povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů při předcházení škodám
28. 3. 2009
Je povinností každého zaměstnance předcházet škodám na majetku. Na hrozící škodu má upozornit svého vedoucího. V maloobchodních prodejnách, kde jsou zaměstnancům svěřeny značné hodnoty ve zboží, v zařízení, ve strojích a nářadích, je zapotřebí věnovat ochranně před zcizením a zničením zvláštní pozornost.
Požáry a úrazy z požárů nejsou časté, avšak i ojedinělé požáry mohou způsobit velké škody. Zabránit úrazům a škodám způsobeným požáry předpokládá promyšlenou protipožární ochranu.Protipožární ochrana musí především vycházet z náležité péče o zdroje ohně. Kromě úmyslného založení ohně, mohou být příčinou požáru v prodejně nedostatky v osvětlení, při vytápění a při uskladnění hořlavin.
Ochrana zboží před zničením je zaměřena zejména na :dodržování hygienických a bezpečnostních předpisů, správnou manipulaci se zbožím, vhodné a bezpečné uložení zboží ve skladě, vhodné a bezpečné vystavení zboží v prodejně, dodržování preventivních opatření např. proti hlodavcům, hmyzu apod.
Hlášení vzniku požáru -Vznik požáru neprodleně oznámíme orgánům protipožární ochrany a vedení firmy. Proto máme v prodejně na viditelném místě vyvěšeno telefonní číslo hasičů. Požár je třeba hasit odborně, aby se předešlo úrazům a aby byl oheň co nejdříve lokalizován a uhašen. Proto je zapotřebí, aby všichni pracovníci, byli poučení o hašení požáru. Po likvidaci zdroje požáru se provádí mimořádná inventarizace majetku firmy. Obdobně postupujeme i při jiných škodách (výbuchu, zatopení vodou apod.).